tiistai 1. maaliskuuta 2016

Luottamus on vahva peruskallio

Luottamus - Luotettavuus, mitä ne ovat ?


Monille tänä päivänä ei mitään, minulle jokapäiväinen "leipä".

"Luottamus pitää ansaita, sitä ei voi noin vain saada, aina pitää olla kotona rehellinen",
näin olen omat lapseni kasvattanut, näin minut on kasvatettu.

Minulle luottamus on kivijalka ja peruskallio.

Luotat siihen että heräät aamulla kun illalla sanot lapsille hyvää yötä, luotat että ystäväsi auttaa kun sinulla on siihen tarve, luotat siihen että auto lähtee aamulla käyntiin ja että tililläsi on katetta kun maksat ruokaostoksia kaupassa. Kun olet sairas, luotat siihen että vielä joskus olet terveempi.


Elämä on yhtä luottamusta.

Luottamuksen kaveri on luotettavuus ja se onkin paljon kimurantimpi juttu.

Luottamus on tunne ja tila joka usein joko on tai ei ole. Se joko ansaitaan tai menetetään.

Luotettava ihminen ei valehtele, luotettava ihminen pitää minkä lupaa, onko tosiaan näin ? Ei ehkä kuitenkaan.

Jokainen on joskus unohtanut jotain, nukkunut pommiin tai keksinyt valkoisen valheen, ei tämä tee ihmisestä epäluotettavaa.

Luottamuksen kaveri on avoimuus joten luotettavuutta rakennetaan puhumalla ja olemalla rehellinen, kantamalla vastuu teoistaan ja puhumalla asiat suoraan.

Parisuhteessa luottamus on lepäämistä, antautumista ja kannettavana oloa. Jos ihminen rakastaa toista oikeasti, luottaa myös siihen että valinnat ovat oikeita.

Vaikka tiesin jo alussa että lähtökohdat tässä erityisessä suhteessa on hieman erilaiset kuin "normaalissa" suhteessa, luotin siihen että rakkaus kantaa ja kun se on aitoa, muutkin sen huomaavat. Näin juurikin kävi, vaikka hieman jännitin muiden suhtautumista niin tuntuu että arvostelukykyyni on luotettu ja jopa viranomaiset ovat ilmaisseet luottamusta sanomalla "ei rakkaus ole rikos".

Minä en ole koskaan pettänyt, en voisi tai pystyisi siihen. En ole pettänyt ystäviäni enkä kumppaniani. Minulla ei ole paljon ystäviä, mutta ne ketkä lähelleni pääsevät ovat luottamukseni arvoisia ja sen varmasti ansainneet, olen myös joutunut karsimaan elämästäni ihmisiä ja asioita jotka ovat aiheuttaneet epäluottamusta, vieneet voimavaroja ja aiheuttaneet pahaa oloa.

Minulle luottamus on niin suuri asia että jos itse pyrin olemaan luotettava ajattelen että olen luottamuksen arvoinen ja näin vaadin ehdotonta luottamusta myös parisuhteessa, ei ole niin suurta asiaa että siitä ei pääsisi yli tai siitä ei voisi puhua. Luottamus on myös tunne turvallisuudesta ja siitä että toinen rakastaa sinua juuri sellaisena kuin olet.

"On hyvä muistaa, että ihmisyyteen kuuluu myös epätäydellisyys. Täydellistä suhdetta tai täydellistä kumppania ei ole olemassa.  Aina emme onnistu,  kyky antaa anteeksi sekä armollisuus itseä ja toista kohtaan on tarpeellinen ja tärkeä taito parisuhteessa kuten elämässä muutenkin. Myös silloin kun luottamusta etsitään takaisin."


              Minä luotan tulevaisuuteen, minulla on siihen erityinen syy. Luota siis sinäkin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti